Poznaj swoich odbiorców

Tak naprawdę nieważne co tworzysz. Możesz pisać książki, projektować strony czy też malować obrazy. W każdym tym przypadku istotne jest, abyś zdawał sobie sprawę z tego, kogo chcesz uczynić odbiorcą. Piszesz książki dla fanów kryminałów? A może tworzysz stronę dla podróżników? Wszystko to ma znaczenie!

Ale... dlaczego? 

Może ci się wydawać, że scharakteryzowanie grupy odbiorców twojej pracy i dostosowanie się do ich potrzeb będzie pewnym ograniczeniem. I cóż, częściowo masz rację. Jednak w większości przypadków jest to pierwszy krok, który warto poczynić zanim w ogóle zabierzesz się do tworzenia.

O ile w przypadku twórczości artystycznej ma to może nieco mniejsze znaczenie (chyba, że decydujesz się na pisanie książek dla dzieci albo malowanie wyłącznie portretów na zamówienie), o tyle przy tworzeniu np. wszelkiego rodzaju oprogramowania czy też po prostu stron internetowych, oczekiwania twoich przyszłych odbiorców powinny zawsze być brane pod uwagę.

Zastanów się zatem dla kogo projektujesz albo tworzysz. Czy użytkownicy twojej strony to poważni biznesmeni? A może zakładasz bloga z przepisami na ciasta? Pomyśl nad tym, jak bardzo nieodpowiednie byłoby stworzenie tej pierwszej witryny w różowym kolorze, a tej drugiej w stonowanych, szarych odcieniach...

Widzisz? Czasami twoi odbiorcy podpowiadają ci, w którą stronę należałoby pójść przy tworzeniu. Oczywiście, możesz też ryzykować, wychodzić poza utarte schematy itd. Generalnie jednak w większości przypadków nie jest to niezbędne i wystarczy, by twój projekt wpisywał się w potrzeby i oczekiwania potencjalnych odbiorców. 

Jak się do tego zabrać? 

Zastanów się do kogo chcesz dotrzeć i na czym takim osobom może najbardziej zależeć. Planujesz stworzenie gry? Na pewno musi być ona wciągająca, ale też łatwa i zrozumiała w kwestii zasad. 

Zaczynasz pisać ten wspomniany już blog podróżniczy? Pamiętaj, by szablon dobrać w taki sposób, żeby można było wyeksponować przede wszystkim zdjęcia. A może jesteś pisarzem kryminałów? W takim wypadku nie umieszczaj na okładce swojej książki uroczego kotka, skoro wiesz, że twoi czytelnicy są żądni morderstw.  

Kolejny przykład – jeśli twoja strona to kasyno online, musisz zrównoważyć kolory oraz samą strukturę. Pewnie, że ważne jest, by taka witryna była kolorowa i przyciągająca uwagę, ale nic to nie da, jeśli nawigacja po niej będzie utrudniona. Jak to powinno w takim razie wyglądać? Przykład takiego kreatywnego, ale też funkcjonalnego projektu znajdziesz na KasynoOnline.info

Chyba załapałeś już o co chodzi? Pozostaje zatem zastanowić się co zrobić jeśli do końca nie wiesz, do kogo kierujesz swoją twórczość.

W takich przypadkach pozostaje ci najczęściej tworzenie czegoś na “wyczucie”. Spróbuj wdrożyć to, co wydaje ci się dobrym pomysłem. Tylko, uwaga, nadal warto poprosić o pomoc i porady np. swoich znajomych. W końcu często to, co nam samym wydaje się zrozumiałe, dla innych już takie nie będzie. A i przy okazji, może ktoś podrzuci ci jakąś ciekawą sugestię? Albo nagle odkryjesz, że twój pomysł wydaje się o wiele bardziej przemawiać do jednej konkretnej grupy osób, tym samym zatem znajdziesz swojego potencjalnego odbiorcę?

 

Postaraj się być otwarty na oczekiwania innych. To też nie tak, że jeśli początkowo zdefiniujesz swoich odbiorców, to tylko ta grupa z tobą będzie już na zawsze. Nie, wszystko tutaj może się zmienić, a ty musisz obserwować to, co się dzieje, prosić wszystkich wokół jak najczęściej o ich opinie i w razie potrzeby odpowiednio reagować. Powodzenia!


© 2024 Izzynet.com.pl. All Rights Reserved.